Danske Landbrugsskoler arbejder for at øge viden om landbrugsuddannelsen og bidrage til, at den lever op til krav og forventninger fra erhvervet og det danske samfund.
Det betyder et stort fokus på den grønne omstilling og de kompetencer, der er behov for i fremtidens landbrug.
Samtidig er fortsat rekruttering til landbrugserhvervet et vigtigt indsatsområde. Ligesom mange andre brancher mangler landbruget faglærte og behovet bliver kun større de kommende år.
Derfor udarbejder og bidrager Danske Landbrugsskoler løbende til analyser, projekter og undersøgelser, der kan tjene som afsæt for nye initiativer, projekter og indgå i policy-arbejdet med at styrke og fremtidssikre landbrugsuddannelsens rammevilkår.

Projektets hovedformål er at skabe kompetenceudvikling og -løft om kendskab til, og anvendelse af danskproducerede proteinafgrøder. Målgruppen for projektets aktiviteter er Danske Landbrugsskolers medlemsskolers, køkkenpersonale, plante- og teknikundervisere samt elever på landbrugets grund – og lederuddannelse.
Projektet bygger videre på projektet Fremtidens Grønne Landmand (2023-2025), som har vist behovet for at udvikle undervisningsmaterialer til landbrugsuddannelsen.
Der udvikles og produceres, i en af projektets arbejdspakker, seks undervisningsvideoer, der tager udgangspunkt i produktionen af proteinafgrøder, opbevaring, forædling og afsætningsmuligheder.
Undervisningsvideoerne henvender sig til alle trin på Landbrugsuddannelsen samt til andre uddannelser, der finder emnet relevant.
Projektpartnere:
Projektets aktiviteter (arbejdspakker):
Projektet gennemføres samarbejde med Danske Landbrugsskolers medlemsskoler:
Asmildkloster Landbrugsskole,
Bygholm Landbrugsskole,
Dalum Landbrugsskole,
Grindsted Landbrugsskole,
Herningsholms Landbrugsskole,
Jordbrugets Uddannelsescenter Århus,
Kalø Økologisk Landbrugsskole,
Kjærgård Landbrugsskole,
Landbrugsskolen Sjælland Høng,
Morsø Landbrugsskole,
Nordjyllands Landbrugsskole, og
Slagelse Landbrugsskole ZBC.
Projektet er støttet af: Plantefonden
For yderligere information, kontakt Anne Hundahl Erbs på e-mail:
ahe@danskelandbrugsskoler.dk.

Fremtidens grønne Landbruger er et aktionslæringsprojekt, hvor undervisere fra Danske Landbrugsskolers 13 medlemsskoler udvikler og afprøver læringsaktiviteter og -forløb, der skal styrke elevernes grønne faglige og personlige kompetencer.
På udviklingsseminaret besøger underviserne grønne vidensmiljøer og virksomheder, der har ekspertise inden for det faglige tema. Her sættes fokus på, hvordan de arbejder med det i praksis, aktuelle tendenser og perspektiver på fremtiden, samt ikke mindst, hvad fremtidens landmænd skal vide og kunne for at arbejde med det i praksis. Vi sætter desuden fokus på, hvordan man integrerer temaet i undervisningen på måder, der engagerer eleverne og styrker deres personlige grønne kompetencer.
I projektet udarbejdes inspirationskataloger, videoer og lærervejledninger, som publiceres på Vidensportalen, Videnscenter for Jord- og Landbrug for at sikre bred spredning og anvendelse efter projektets afslutning.
Gråsten Landbrugsskole er projektejer og projektet gennemføres i samarbejde med Danske Landbrugsskoler, som er projektleder.
De deltagende Landbrugsskoler er desuden:
Asmildkloster Landbrugsskole,
Bygholm Landbrugsskole,
Dalum Landbrugsskole,
Grindsted Landbrugsskole,
Herningsholms Landbrugsskole,
Jordbrugets Uddannelsescenter Århus,
Kalø Økologisk Landbrugsskole,
Kjærgård Landbrugsskole,
Landbrugsskolen Sjælland Høng,
Morsø Landbrugsskole,
Nordjyllands Landbrugsskole, og
Slagelse Landbrugsskole ZBC.
For yderligere information, kontakt Anne Hundahl Erbs på e-mail:
ahe@danskelandbrugsskoler.dk.
Landbrugsuddannelsen som grobund for grønne forandringsagenter
Projektets mål er at uddanne den næste generation af faglærte landmænd og ledere til forandringsagenter i den grønne omstilling af landbruget.
Projektet vil sikre, at nye faglærte landmænd og ledere bliver moderne arealforvaltere med stærke grønne kompetencer, at undervisere og oplæringsansvarlige kan støtte denne udvikling, og at landbrugsuddannelsen hurtigt omstilles til at understøtte de politiske ambitioner om moderne arealanvendelse, en stadig grønnere fødevareproduktion og overgang fra fossile til fornybare ressourcer.
Projektet vil
Projektpartnere
Projektet gennemføres af Danske Landbrugsskoler i et partnerskab med de 16 skoler, der udbyder landbrugsuddannelsen og parterne i det faglige udvalg: Fagligt Fælles Forbund (3F), Gartneri-, Land-, og Skovbrugets Arbejdsgivere (GLS-A) og Landbrug & Fødevarer. Som samarbejdspartnere indgår Jordbrugets Uddannelser (Sekretariat for det faglige udvalg), Videncentret for Jord- og Landbrugsuddannelserne, Klimaerhvervsskolen for landbrug, Pioner Center Land-CRAFT, AU og Center for Makroøkologi, KU. Herudover indgår landbrugsfaglige, pædagogiske og tekniske eksperter som leverandører i forskellige aktiviteter og via advisory panel.
Rammer
Projektet strækker sig over fem år fra august 2025 til og med juli 2030.
Projektet er muliggjort gennem støtte fra Novo Nordisk Fonden.
Forprojektet er en analytisk velfunderet og bredt forankret ansøgning om et strategisk sektorprojekt, som skal styrke landbrugsuddannelsens rolle i den grønne omstilling af landbruget.
Forprojektet skal:
Som en del af forprojektet er der gennemført en række analyser, som skal give et solidt og ekspliciteret fundament for både vision og sektorprojekt.
Analyserne er samlet i ni vidensnotater:
Forprojektet er støttet af Novo Nordisk Fonden.
For yderligere information kontakt projektleder Sissel Kondrup, på sko@danskelandbrugsskoler.dk.
Fremtidens grønne landmand er et aktionslæringsprojekt, hvor undervisere fra Danske Landbrugsskolers 11 medlemsskoler udvikler og afprøver læringsaktiviteter og -forløb, der skal styrke elevernes grønne faglige og personlige kompetencer.
I projektet gennemføres 6 aktionslæringsforløb.
Hvert forløb sætter fokus på et fagligt tema:
Der arbejdes også med pædagogiske greb til at styrke elevernes personlige grønne kompetencer:
Hvert aktionslæringsforløb består af et tre dages inspirations- og udviklingsseminar, en afprøvningsperiode, og et endags evalueringsseminar.
På udviklingsseminaret besøger underviserne grønne vidensmiljøer og virksomheder, der har ekspertise indenfor det faglige tema. Her sættes fokus på, hvordan de arbejder med det i praksis, aktuelle tendenser og perspektiver på fremtiden, og ikke mindst hvad fremtidens landmænd m/k skal vide og kunne for at arbejde med det i praksis. Vi sætter også fokus på, hvordan man integrerer temaet i undervisningen på måder, der engagerer eleverne og styrker deres personlige grønne kompetencer.
Projektperioden er 1. januar 2023 til 31. december 2025.
Projektet gennemføres af Gråsten Landbrugsskole i samarbejde med Agroskolen, Asmildkloster Landbrugsskole, Bygholm Landbrugsskole, Dalum Landbrugsskole, Grindsted Landbrugsskole, ZBC Jernbjerggård Landbrugsskole, Jordbrugets Uddannelsescenter Århus, Kalø Økologisk Landbrugsskole, Kjærgård Landbrugsskole og Nordjyllands Landbrugsskole.
Projektet er støttet af Puljen til grøn omstilling og opkvalificering.
For information om projektet kontakt Sissel Kondrup sko@danskelandbrugsskoler.dk.
Aktionslæringsforløb Grønne produkter
Aktionslæringsforløb Grøn energi
Aktionslæringsforløb Cirkulær (bio)økonomi
Landbrugsskolerne tiltrækker mange direkte fra grundskolen. I skoleåret 2022/23 kom knap 80 pct. af de elever, der startede på en landbrugsuddannelse, lige fra 9. eller 10. klasse. Tallene stammer fra de 11 landbrugsskoler, som er med i Danske Landbrugsskoler. 71 pct. af eleverne er drenge og 60 pct. er opvokset på landet. Læs hele uddannelsesvalgsanalysen, hvor du også kan læse mere om eleverne, forældre, vejledning, baggrund for uddannelsesvalg og bud på, hvor der er potentiale for tiltrække flere elever.
Danske Landbrugsskoler har nu gennemført analysen to gange i hhv. 2021/22 og 2022/23.
Læs begge analyser her:
Baggrundsnotat til ansøgningerne til puljerne for grøn opkvalificering og efteruddannelse.
Notatets formål er at sammenfatte nyeste viden om hvilke kompetencer, fremtidens grønne landmænd skal have for at kunne spille en proaktiv rolle i den grønne omstilling og bidrage til en bæredygtig produktion af fødevarer.
Læs baggrundsnotatet her
Landbrugsskolerne tiltrækker mange direkte fra grundskolen. Knap 80 pct. af de elever, der starter på en landbrugsuddannelse, kommer lige fra 9. eller 10. klasse. Tallene stammer fra de 11 landbrugsskoler, som er med i Danske Landbrugsskoler. To tredjedele af eleverne er drenge og 60 pct. er opvokset på landet. Læs hele uddannelsesvalgsanalysen, hvor du også kan læse mere om eleverne, forældre, vejledning, baggrund for uddannelsesvalg og bud på, hvor der er potentiale for tiltrække flere elever.
Læs den seneste
Uddannelsesvalgsanalyse 2022-23
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum.
Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet. Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet.