VIDEN OM

Danske Landbrugsskoler arbejder for at øge viden om landbrugsuddannelsen og bidrage til, at den lever op til krav og forventninger fra erhvervet og det danske samfund.

Det betyder et stort fokus på den grønne omstilling og de kompetencer, der er behov for i fremtidens landbrug.

Samtidig er fortsat rekruttering til landbrugserhvervet et vigtigt indsatsområde. Ligesom mange andre brancher mangler landbruget faglærte og behovet bliver kun større de kommende år. 

Derfor udarbejder og bidrager Danske Landbrugsskoler løbende til analyser, projekter og undersøgelser, der kan tjene som afsæt for nye initiativer, projekter og indgå i policy-arbejdet med at styrke og fremtidssikre landbrugsuddannelsens rammevilkår.

 

Kompetencer for grøn omstilling i landbruget

Baggrundsnotat til ansøgningerne til puljerne for grøn opkvalificering og efteruddannelse.

Notatets formål er at sammenfatte nyeste viden om hvilke kompetencer, fremtidens grønne landmænd skal have for at kunne spille en proaktiv rolle i den grønne omstilling og bidrage til en bæredygtig produktion af fødevarer.

Læs baggrundsnotatet her 

Kompetencer for grøn omstilling i landbruget

Landbrugsskolerne tiltrækker mange direkte fra grundskolen. I skoleåret 2022/23 kom knap 80 pct. af de elever, der startede på en landbrugsuddannelse, lige fra 9. eller 10. klasse. Tallene stammer fra de 11 landbrugsskoler, som er med i Danske Landbrugsskoler. 71 pct. af eleverne er drenge og 60 pct. er opvokset på landet. Læs hele uddannelsesvalgsanalysen, hvor du også kan læse mere om eleverne, forældre, vejledning, baggrund for uddannelsesvalg og bud på, hvor der er potentiale for tiltrække flere elever.

Danske Landbrugsskoler har nu gennemført analysen to gange i hhv. 2021/22 og 2022/23. 

Læs begge analyser her:

VEJEN TIL EN LANDBRUGSUDDANNELSE 2022-23

VEJEN TIL EN LANDBRUGSUDDANNELSE 2021-22

Fremtidens grønne landmand er et aktionslæringsprojekt, hvor undervisere fra Danske Landbrugsskolers 11 medlemsskoler udvikler og afprøver læringsaktiviteter og -forløb, der skal styrke elevernes grønne faglige og personlige kompetencer.

I projektet gennemføres 6 aktionslæringsforløb.

Hvert forløb sætter fokus på et fagligt tema:

  • Fremtidens grønne produkter
  • Landmanden som energiproducent
  • Cirkulær bioøkonomi
  • Bæredygtige produktionsformer
  • ESG
  • Digitale data og teknologi.

Der arbejdes også med pædagogiske greb til at styrke elevernes personlige grønne kompetencer:

  • Grønt mindset
  • Helhedsforståelse og tværfaglighed
  • Empati og nysgerrighed
  • Fremtidskompetence
  • Livslang læring

    Hvert aktionslæringsforløb består af et tre dages inspirations- og udviklingsseminar, en afprøvningsperiode, og et endags evalueringsseminar.

På udviklingsseminaret besøger underviserne grønne vidensmiljøer og virksomheder, der har ekspertise indenfor det faglige tema. Her sættes fokus på, hvordan de arbejder med det i praksis, aktuelle tendenser og perspektiver på fremtiden, og ikke mindst hvad fremtidens landmænd m/k skal vide og kunne for at arbejde med det i praksis. Vi sætter også fokus på, hvordan man integrerer temaet i undervisningen på måder, der engagerer eleverne og styrker deres personlige grønne kompetencer.

Projektperioden er 1. januar 2023 til 31. december 2025.

Projektet gennemføres af Gråsten Landbrugsskole i samarbejde med Agroskolen, Asmildkloster Landbrugsskole, Bygholm Landbrugsskole, Dalum Landbrugsskole, Grindsted Landbrugsskole, ZBC Jernbjerggård Landbrugsskole, Jordbrugets Uddannelsescenter Århus, Kalø Økologisk Landbrugsskole, Kjærgård Landbrugsskole og Nordjyllands Landbrugsskole.

Projektet er støttet af Puljen til grøn omstilling og opkvalificering.

For information om projektet kontakt Sissel Kondrup sko@danskelandbrugsskoler.dk.

Aktionslæringsforløb Grønne produkter

Aktionslæringsforløb Grøn energi

Aktionslæringsforløb Cirkulær (bio)økonomi

Aktionslæringsforløb Kvæg

Aktionslæring Grønne dyrkningssystemer

Midtvejsrapport

Forprojekt: Landbrugsuddannelsens rolle i den grønne omstilling af landbruget

Forprojektet er en analytisk velfunderet og bredt forankret ansøgning om et strategisk sektorprojekt, som skal styrke landbrugsuddannelsens rolle i den grønne omstilling af landbruget.

Forprojektet skal:

  • Give et samlet overblik over landbrugsuddannelsen, herunder uddannelsens opbygning og indhold, uddannelsens organisering, aktører og interessenter i uddannelsen mv.

  • Skabe overblik over eksisterende, tværgående indsatser i sektoren, med henblik på at styrke grøn omstilling samt synliggøre, hvordan disse kan suppleres og forstærkes af et strategisk sektorprojekt.

  • Beskrive, hvilke kompetencer landbrugseleverne skal have for at være proaktive i den grønne omstilling, og hvordan den grønne læring i landbrugsuddannelsen kan styrkes. Herunder, inddrage viden fra relevante nationale og internationale landbrugsfaglige vidensmiljøer og relevante pædagogisk vidensmiljøer.

  • Gennem en bredt forankret dialog med alle landbrugsuddannelsens aktører, udvikle en fælles vision for landbrugsuddannelsens rolle i den grønne omstilling af landbruget og sikre et bredt ejerskab og commitment til et strategisk sektorprojekt, der skal bidrage til visionens indfrielse.

Som en del af forprojektet er der gennemført en række analyser, som skal give et solidt og ekspliciteret fundament for både vision og sektorprojekt.

Analyserne er samlet i ni vidensnotater:

  1. Landbrugsuddannelsen og de forskellige aktører giver et indblik i landbrugsuddannelsen indhold og opbygning, centrale aktører og nøgletal.

  2. Kompetencer for grøn omstilling i landbruget II sammenfatter, hvilke grønne faglige og personlige kompetencer landbrugseleverne skal have for at kunne spille en proaktiv rolle i den grønne omstilling af landbruget.

  3. Hvordan styrker vi elevernes grønne faglige og personlige kompetencer i landbrugsuddannelsen?  Notatet sætter fokus på, hvordan det sker i hhv. skole- og oplæringsdelen af uddannelsen og styrker sammenhængen mellem disse.

  4. Hvordan skaber vi en skolekultur, der styrker landbrugselevernes grønne faglige og personlige kompetencer?
    Notatet sætter fokus på, hvordan man på skolerne skaber en kultur og rammebetingelser, som understøtter elevernes grønne læring.

  5. Hvilke grønne indsatser er der på skolerne?
    Giver et overblik over igangværende indsatser på skolerne, herunder projekter, kompetenceudvikling af underviserne og samarbejde med vidensmiljøer (Internt notat).

  6. Overblik over relevante pædagogiske vidensmiljøer og projekter giver overblik over, hvem der er de centrale pædagogiske vidensmiljøer indenfor pædagogisk udvikling i erhvervsuddannelserne, og kortlægger relevante projekter igangsat de seneste år.

  7. Hvordan styrkes brugen af grøn teknologi og data i landbrugsuddannelsen?
    Sætter fokus på, hvilke grønne teknologier og data eleverne møder og med fordel kan møde i uddannelsen, og hvordan dette kan styrkes.

  8. Teknologianvendelse i dansk landbrug – en investeringsanalyse af omfang og fordeling af investeringerne i grøn teknologi i landbruget.

  9. Kortlægning og økosystemanalyse af landbrugsfaglige vidensmiljøer  kortlægger de landbrugsfaglige miljøer og potentialerne for at styrke samarbejdet mellem de landbrugsfaglige vidensmiljøer og landbrugsuddannelsen.

Forprojektet er støttet af Novo Nordisk Fonden.

For yderligere information kontakt projektleder Sissel Kondrup, på sko@danskelandbrugsskoler.dk.

 

HVOR KOMMER LANDBRUGSELEVERNE FRA?

Landbrugsskolerne tiltrækker mange direkte fra grundskolen. Knap 80 pct. af de elever, der starter på en landbrugsuddannelse, kommer lige fra 9. eller 10. klasse. Tallene stammer fra de 11 landbrugsskoler, som er med i Danske Landbrugsskoler. To tredjedele af eleverne er drenge og 60 pct. er opvokset på landet. Læs hele uddannelsesvalgsanalysen, hvor du også kan læse mere om eleverne, forældre, vejledning, baggrund for uddannelsesvalg og bud på, hvor der er potentiale for tiltrække flere elever.

Læs den seneste

Uddannelsesvalgsanalyse 2022-23

 

FARMING GAME

Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum.

Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet. Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet.

VIDEOARKIV
“KAMPAGNEMATERIALE”